Ah, lempifarkut pelastaa minkä tahansa perseilypäivän. Mä inhoan sitä tunnetta mahanpohjassa, kun kuvaukset on juuri alkamassa ja voi vain toivoa, että kaikki sujuu. Sitten, kun koneisto on jo käynnissä, väistämättä vastaantulevat ongelmat eivät tunnu yhtään niin pahoilta. Mä aina mielessäni kuvittelen tilannetta jyrkänteen reunalta heittäytymiseksi. Heippa ja herran haltuun; luotto on kova, että pehmeän laskun mahdollistavan systeemin mekanismi toimii. Tähän asti se on toiminut joka kerta.
Näissä niistä selviää, hand-me-down -farkuissa ystävältä, joka alunperin sai ne siskoltaan. Mainio porkkanamalli, joka korostuu vielä sillä, että pöksyt on mulle vähän isot. Ne on täydelliset.
Aarrgg, mä häpeän niin paljon näitä peilikuvia, mutta näillä mennään siihen saakka, kunnes muutos konkretisoituu uudeksi kameraksi.
Paita on Custo Barcelonan alerekistä pari kesää sitten tehty ostos. Melko pian "mun tyyli ei muutu, vaikka mä olisin kuinka Barcelonassa" -tokaisun jälkeen.
Ihkut lököt ansaitsee toisenkin kuvan. Ulkona on kesäinen alkuilta käynnissä ja mä muuttopakkaan. Eipä muuten ole juuri katkerampaa lähivisua kuin nousevan lentokoneen ensin sivu-, sitten korkeusperäsin, kun itse istuu pölyisellä K3:lla tulikuumassa autossa, pääsinpä senkin tänään toteamaan. No, 14 aamua lomaan ja 38 lomaan. Herramuvvereni, mikä päivien päivä.
torstai 10. kesäkuuta 2010
tiistai 8. kesäkuuta 2010
Estrogen has left the building
Aijai, harvoin aivan kerta kaikkiaan ääneen huokailen miesten, sen enempää kuviteltujen kuin todellistenkaan, perään, mutta äsken elokuvissa suusta pääsi spontaani "ohhoh". Enpä muista nähneeni vertaista vartaloparaatia ainakaan vähään aikaan. Luojalle kiitos hyvännäköisistä miehistä, siis!
Muuten Sinkkuelämää 2 jäi valjuhkoksi elokuvaelämykseksi. En varsinaisesti pettynyt, mä ihan tykkäsin poistua arkirealismista kahdeksi ja puoleksi tunniksi ja kellahtaa kalliiden mekkokankaiden keskelle. Yltäkylläisyyteen ja pohjattomaan unelmakaivoon. Ihanaa. Musta oli hauskaa bongata repla- ja vaateviittauksia sarja-aikoihin ja nähdä tutut tyypit taas uudestaan. Ja uudestaan.
Se, mikä ei ollut hauskaa, oli käsikirjoituksen löysyys ja liian monet päälleliimatun tuntuiset kohtaukset. Muutamat mauttomat kuvat sekä liian hidas käyntiinlähtö. Suoranainen juonettomuus. Okei, mä jotenkin ymmärrän alun aivan helvetin pitkän hääkohtauksen, mutta kokonaisuuden kannalta se jäi irralliseksi ilotteluksi. Siellä ei tapahtunut oikein mitään, mikä olisi tehnyt pohjaa tulevalle tarinalle. Itse mulhaspariakaan ei juuri muisteltu kohtauksen jälkeen. Ja mikä ihmeen tarkoitus oli sillä kamalalla musikaalispektaakkelilla? Ja itse asiassa, kummallakaan niistä?
Aidanin osuus jäi todella ohueksi, vaikka kohtaamiseen torilla olikin panostettu: ensitapaaminen vuosien jälkeen oli leikattu taitavasti, intensiivisesti. Koko elämän kattava tunnerekisteri ei jäänyt katsojalle epäselväksi. Sillä, että Aidan sieltä mattokaupoiltaan Carrien hoksasi, oli myös selkein ja loogisin syy-yhteys Carrien hahmossa tapahtuvaan kehitykseen ja muutokseen koko elokuvan aikana. Siksi olinkin kummastunut, että tarinankuljetuksessa vedeltiin mutkia suoriksi niin ronskisti; mä olin trailerin perusteella odottanut, että Aidanin ja Carrien kohtaaminen nousee, jos ei nyt aivan keskiöön, niin suurempaan rooliin nyt ainakin. Sinne se jäi, tumput suorana nalliksi kalliolle ja pikkupusut paikattiin timanttisormuksella aviomieheltä. Morjens. Jäi tunne, että jos tämä kerran oli tekijöiden mielestä ihan ookoo ja kannattava ajatus uittaa pala menneitä maailmoja mukaan käsikirjoitukseen (ja haalata John Corbett yhdeksi, kahdeksi päiväksi puolen maapallon takaa kuvauksiin), niin ehkäpä voi perustellusti olla yllättymättä, jos kolmososassa geishapuvun alta paljastuu taiteilija Petrovsky.
Tanskalaiseen arkkitehtiin mä en edes lähde. Edelleen trailerin nähtyäni oletin, että mies muodostuisi vahvemmaksi hahmoksi Samanthan reissukaaressa, mutta erittäin, erittäin visuaalinen elementti kutistui hassuksi nimeksi ja ilmeisen mieskuntoiseksi auton konepellillä ottajaksi. Olkoonkin, että kysymyksessä oli aika järjettömän hyvännäköinen maasturi *hymy*
No mutta, kyllä ne hahmoilleen lihat luiden päälle loivat, etenkin Cynthia Nixon, joka hoiti osuutensa ilahduttavan uskottavasti ensimmäisen kerran elämässään edes jollain tasolla suoriutumispakkomielteistään vapautuvana ja elämänilon löytävänä aikuisena naisena. Mirandan rooli oli kirjoitettu paremmin kuin kertaakaan sarjan aikana. Koko pitkän leffan paras kohtaus on ehdottomasti Mirandan ja Charlotten baaritiskillä käymä keskustelu ainakaan selvinpäin vaikeasti tunnustettavien tosiasioiden äärellä. Tulevat siinä samalla huomaamatta antaneeksi itselleen ja maailmalle anteeksi. Hei, minä, huomautus myös itselle, sitä parempi on omissa nahoissaan olla, mitä enemmän itselleen kunniaa antaa.
Minunkin olisi aika toteuttaa muutama unelma ja siivota tieltäni pois pahaa mieltä ja stressiä aiheuttavat vastavoimat. Ja ehkä jatkaa sitä huokailua riittävän tiukkavatsaisten miesten perään. Sip!
Muuten Sinkkuelämää 2 jäi valjuhkoksi elokuvaelämykseksi. En varsinaisesti pettynyt, mä ihan tykkäsin poistua arkirealismista kahdeksi ja puoleksi tunniksi ja kellahtaa kalliiden mekkokankaiden keskelle. Yltäkylläisyyteen ja pohjattomaan unelmakaivoon. Ihanaa. Musta oli hauskaa bongata repla- ja vaateviittauksia sarja-aikoihin ja nähdä tutut tyypit taas uudestaan. Ja uudestaan.
Se, mikä ei ollut hauskaa, oli käsikirjoituksen löysyys ja liian monet päälleliimatun tuntuiset kohtaukset. Muutamat mauttomat kuvat sekä liian hidas käyntiinlähtö. Suoranainen juonettomuus. Okei, mä jotenkin ymmärrän alun aivan helvetin pitkän hääkohtauksen, mutta kokonaisuuden kannalta se jäi irralliseksi ilotteluksi. Siellä ei tapahtunut oikein mitään, mikä olisi tehnyt pohjaa tulevalle tarinalle. Itse mulhaspariakaan ei juuri muisteltu kohtauksen jälkeen. Ja mikä ihmeen tarkoitus oli sillä kamalalla musikaalispektaakkelilla? Ja itse asiassa, kummallakaan niistä?
Aidanin osuus jäi todella ohueksi, vaikka kohtaamiseen torilla olikin panostettu: ensitapaaminen vuosien jälkeen oli leikattu taitavasti, intensiivisesti. Koko elämän kattava tunnerekisteri ei jäänyt katsojalle epäselväksi. Sillä, että Aidan sieltä mattokaupoiltaan Carrien hoksasi, oli myös selkein ja loogisin syy-yhteys Carrien hahmossa tapahtuvaan kehitykseen ja muutokseen koko elokuvan aikana. Siksi olinkin kummastunut, että tarinankuljetuksessa vedeltiin mutkia suoriksi niin ronskisti; mä olin trailerin perusteella odottanut, että Aidanin ja Carrien kohtaaminen nousee, jos ei nyt aivan keskiöön, niin suurempaan rooliin nyt ainakin. Sinne se jäi, tumput suorana nalliksi kalliolle ja pikkupusut paikattiin timanttisormuksella aviomieheltä. Morjens. Jäi tunne, että jos tämä kerran oli tekijöiden mielestä ihan ookoo ja kannattava ajatus uittaa pala menneitä maailmoja mukaan käsikirjoitukseen (ja haalata John Corbett yhdeksi, kahdeksi päiväksi puolen maapallon takaa kuvauksiin), niin ehkäpä voi perustellusti olla yllättymättä, jos kolmososassa geishapuvun alta paljastuu taiteilija Petrovsky.
Tanskalaiseen arkkitehtiin mä en edes lähde. Edelleen trailerin nähtyäni oletin, että mies muodostuisi vahvemmaksi hahmoksi Samanthan reissukaaressa, mutta erittäin, erittäin visuaalinen elementti kutistui hassuksi nimeksi ja ilmeisen mieskuntoiseksi auton konepellillä ottajaksi. Olkoonkin, että kysymyksessä oli aika järjettömän hyvännäköinen maasturi *hymy*
No mutta, kyllä ne hahmoilleen lihat luiden päälle loivat, etenkin Cynthia Nixon, joka hoiti osuutensa ilahduttavan uskottavasti ensimmäisen kerran elämässään edes jollain tasolla suoriutumispakkomielteistään vapautuvana ja elämänilon löytävänä aikuisena naisena. Mirandan rooli oli kirjoitettu paremmin kuin kertaakaan sarjan aikana. Koko pitkän leffan paras kohtaus on ehdottomasti Mirandan ja Charlotten baaritiskillä käymä keskustelu ainakaan selvinpäin vaikeasti tunnustettavien tosiasioiden äärellä. Tulevat siinä samalla huomaamatta antaneeksi itselleen ja maailmalle anteeksi. Hei, minä, huomautus myös itselle, sitä parempi on omissa nahoissaan olla, mitä enemmän itselleen kunniaa antaa.
Minunkin olisi aika toteuttaa muutama unelma ja siivota tieltäni pois pahaa mieltä ja stressiä aiheuttavat vastavoimat. Ja ehkä jatkaa sitä huokailua riittävän tiukkavatsaisten miesten perään. Sip!
Tunnisteet:
Jos elämä olisi elokuvaa
maanantai 7. kesäkuuta 2010
What's with this friggin' wind?
Mun sääret ei todellakaan ole tän väriset, mutta en minäkään toisaalta aivan näin epätarkka ole noinniinkun irl.
Juttu onkin nuo varkkusortsikkaat. Huh, viime kesän Levi's-klassikkoskoraus kirpputorilta, 501:set tuumakoossa 33, että mahtuvat laskeutumaan sieltä kainaloiden huitteilta suht lanteille. Katkaisin lahkeet, jätin huolittelematta ja käänsin rullalle. Et voilà, mun kontribuutio boyfriend fit -muotituulahdukseen on siinä.
Paljaan ihon määrä on Suomen kesässä vakio, se voi olla joko käsivarret tai sääret. Senpä takia yläosastoon sai kasata kaapua toisensa perään. Vanha Ritva Fallan epäsymmetrinen silkki-viskoosi -neulepaita, Twenty8twelven liehukeneuletakki ja iso trikoorätti kaulassa mahdollisti puistolueskeluhetken. Heleijaa, kesä! No, ehkä se helle vielä koittaa.
Juttu onkin nuo varkkusortsikkaat. Huh, viime kesän Levi's-klassikkoskoraus kirpputorilta, 501:set tuumakoossa 33, että mahtuvat laskeutumaan sieltä kainaloiden huitteilta suht lanteille. Katkaisin lahkeet, jätin huolittelematta ja käänsin rullalle. Et voilà, mun kontribuutio boyfriend fit -muotituulahdukseen on siinä.
Paljaan ihon määrä on Suomen kesässä vakio, se voi olla joko käsivarret tai sääret. Senpä takia yläosastoon sai kasata kaapua toisensa perään. Vanha Ritva Fallan epäsymmetrinen silkki-viskoosi -neulepaita, Twenty8twelven liehukeneuletakki ja iso trikoorätti kaulassa mahdollisti puistolueskeluhetken. Heleijaa, kesä! No, ehkä se helle vielä koittaa.
Tunnisteet:
La vida moda
keskiviikko 2. kesäkuuta 2010
She shoe-shamed me
Kenkäkateus, kyllä. Ystävän Retukat on maailman sympaattisimmat. Nokian samettiset tossukat on kuulemma parhaat jalassa. Ja niin ikään kuuleman mukaan olleet joskus aikoinaan poikien kengät. Ha, mä sanon.
Pääsi siihen omatkin maailmantallaajat. Ja molempien -kiertäjät.
Tunnisteet:
Sanahelinää,
Ystävät
Sex and the City
Joo-o, no, mitäpä tuota pehmentelemään, mä olen ollut Sinkkuelämän ystävä siitä hetkestä, kun se ekan kerran telkkarissa pyörähti. Olen katsonut joka jakson uusintana useita kertoja, varmaan yhtä monta kertaa kuin se on ties millä kanavalla huitaistu. Kenkälaatikon ostin melko lailla heti, kun myyntiin tuli. Tällä hetkellä kannet ovat hajalla, muovihampaat pilkkeinä ja itse levyt tuhannen naarmuilla.
Ja mä rakastan sitä aina vaan.
Vaikka alkupään materiaali on hetkittäin liikuttavan, jäljempi nolostuttavan huonoa. Se on heikosti tuotettua, täynnä klaffi- ja muita jatkuvuusvirheitä. SJP ei todellakaan ole ollut mikään ilmaisutaitokurssin primus, hänellä on vain Carriessa hyvä rooli. Jos tälle kaipaa todisteita, niin haloo, Did you hear about the Morons Morgans. Herraisä. Nelikosta on vaikea nimetä parasta roolinsa haltijaa, mahdollisesti Kim Cattrall, vaikka hänelläkin on ura aikamoisten nevöhööd-pätkien tähdykkänä Sinkkuelämän ohella. Mutta mitä väliä, koska hän vetää elämänsä roolin jäätävän hyvin.
Huolimatta mistään, järkiperusteisistakaan, vastalauseista mä tykkäsin myös elokuvasta. Mä todennäköisesti tuun tykkäämään myös huomenna ensi-iltansa saavasta kakkososasta. Ja aivan yhtä varmasti mahdollisesta kolmannesta. Ja neljännestä.
Tärkein, mikä siinä vetää puoleensa, on tietysti ystävyyden kuvaus. Kauneuden, ilon, surun ja elämän. Ja okei sitten, vaatteidenkin.
Ja minkä vielä? No tietenkin:
Ja mä rakastan sitä aina vaan.
Vaikka alkupään materiaali on hetkittäin liikuttavan, jäljempi nolostuttavan huonoa. Se on heikosti tuotettua, täynnä klaffi- ja muita jatkuvuusvirheitä. SJP ei todellakaan ole ollut mikään ilmaisutaitokurssin primus, hänellä on vain Carriessa hyvä rooli. Jos tälle kaipaa todisteita, niin haloo, Did you hear about the Morons Morgans. Herraisä. Nelikosta on vaikea nimetä parasta roolinsa haltijaa, mahdollisesti Kim Cattrall, vaikka hänelläkin on ura aikamoisten nevöhööd-pätkien tähdykkänä Sinkkuelämän ohella. Mutta mitä väliä, koska hän vetää elämänsä roolin jäätävän hyvin.
Huolimatta mistään, järkiperusteisistakaan, vastalauseista mä tykkäsin myös elokuvasta. Mä todennäköisesti tuun tykkäämään myös huomenna ensi-iltansa saavasta kakkososasta. Ja aivan yhtä varmasti mahdollisesta kolmannesta. Ja neljännestä.
Tärkein, mikä siinä vetää puoleensa, on tietysti ystävyyden kuvaus. Kauneuden, ilon, surun ja elämän. Ja okei sitten, vaatteidenkin.
Ja minkä vielä? No tietenkin:
Tunnisteet:
Jos elämä olisi elokuvaa,
Sanahelinää
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)