Catwalk-ratkaisu oli mun silmääni varsin kiva ja nokkela, keskelle hallia sijoitettujen katsomoiden muodostaman ympyrän napaan oli pitkillä kangassoiroilla eristetty tila, jossa modelit vaihtoivat ja jonka he myötäpäivään kiersivät. Harmi vain sinänsä, että tällä tavalla ei yhtä kokonaisuutta päässyt näkemään kuin todella lyhyen hetken ja jo malli katosi ympyrän kaaren taakse. Näytös oli muutenkin melko lyhkäinen, mikä kummastutti. Jengi kärrättiin Hernesaareen busseilla viidentoista minuutin takia. Tuli ohimennen mieleen, olisiko ollut jonkin organisatorisesti ja/tai taloudellisesti merkittävän muuttujan kannalta kohtalokasta, jos mallit olisivat kiertäneet kangaspylvään kahdesti?
Mutta saa kokoelma erityispisteitä muutamista osasistaan. Isokokoisilta vaikuttaneet mohairhuivit näyttivät mukavilta, samoin kuin taipuisalieriset, korkeakupuiset huopahatut, jotka osui ihanasti mun 20's-hermostoon. Spontaania iloa aiheuttivat myös aivan näytöksen loppupuolella esitellyt korkeavyotäröiset, liehulahkeiset kangashousut, jotka mustiin, pinkeisiin yläosiin yhdistettynä loivat (irl) vekkulin vaikutelman (turbolahje)catsuitista. No, tuo "vekkuli" ei taida kyllä olla sana, mikä parhaiten mun
Näytöksen teema syleilikin päivitettyä männistönmuoriutta kovin tiukasti. Timo Kaukolampi soitti tyylipuhdasta suominostalgiaa, näytöksen jälkeen tarjoiltiin kangaspussukoista ruisnokkoskrutonkeja ja kuivattuja mustaherukoita kanervankukilla ja ruiskaunokinlehdillä höystettynä (naaa-am!) ja Mika Ihamuotila puhui arkiromantiikasta ja pirttiestetiikasta. Turha asian kanssa sinänsä on ylikriittinen olla, sillä eihän japanilaisturistien hurmaaminen koivuntuoksuisella kauralettikuvastolla poikkea mitenkään siitä, että minä kaipaan aina vain ja täyttymättömästi pariisikliseiden perässä Eiffel-tornin juurelle.
Mallikuvat Leena Aro.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti