lauantai 24. huhtikuuta 2010

I took my young acolyte to a book party

Syksyllä 1999 kuulin ensimmäistä kertaa radiossa nimen Maija Vilkkumaa, ja ajattelin, että radiotoimittaja vittuilee Jonna Tervomaalle. Olin autossa, kaverin Saabissa, kun Satumaa-tango satoi suoraan mun sieluun enkä mä koskaan sen jälkeen ole oikein päässyt siitä yli, lyriikkavetoisesta fiilisrokista.



Rakastin Maijaa, sen tukkaa, sen farkkuja, korkoja, ääntä, asennetta; sitä, miten se pystyi sanomaan ääneen sen, miltä musta tuntui. Rakastin sitä repaleista elämää, mistä se lauloi, rakastin huutaa eturiveissä ja varastaa soittolistoja lavoilta ja ängetä itseni takahuoneisiin. Analysoin tuntikaupalla sanoituksia, ja Maijan kappaleista opin tunnistamaan rumpukuvioita ja bassolinjoja ja kitarariffejä. Maijan keikoilla mä opin rakastamaan sitä tunnetta, mikä syntyy mikkiständin roudarinteippimerkistä lattiassa. Mä rakastin sitä. Kunnes kasvoin vanhemmaksi kuin ne biisit.


Viime keskiviikkona julkaistiin Kunnes joet muuttaa suuntaa. Kyllä se täytyy tsekata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti