keskiviikko 15. joulukuuta 2010

Where does one learn this skill?

Joskus on vain päätään puistellen ihmeteltävä ääneen, missä purkissa sitä ihminen elääkään. Vastoin parempaa tietoa joulukorttivalmistamoni ei totta tosiaan ole mitään läkkipennipuuhastelua, vaan sille on oikein oma termi, skräppäys, puhumattakaan kokonaisesta salakielikoodistosta, joka pätee mille tahansa nörttijargonille. Tuskin teille, jotka ympäristöänne seuraatte, tarvitsee selittää, mistä on kyse. Google tietää kertoa netistä löytyvän pilvin pimein pelkästään tätä tarkoitusta varten kauppojakin. Mä olen sillä tavalla asiasta iloinen, että jos minulle nyt kehkeytyy yhdenillanjuttua leiskuvampi suhde tän sortin puhteen kanssa, kaikelle sille flyerien, metrolippujen, korttien, kirjekuorien, nättien mainoskuvien, kauniiden käärepapereiden, pakkauspahvien, paperikassien ynnä muun sinänsä turhan ja tarpeettoman sälän vuosikausia jatkuneelle jemmaamiselle on viimeinkin löytynyt tarkoitus.


Leikkaa-liimaa-tumppaa-tuputa -tason askartelupaskartelutaiteilu istuu sitä paitsi mulle luovuudenkanavoimiseksi oikein makeasti hanskaan, sillä en osaa erityisemmin piirtää tai maalata, käsin saati koneella, mutta uskon tunnistavani, mikä näyttää kivalta. Ja siitähän tässä oikeastaan on kyse. Lippulappujen liimalla toisiinsa sorttaamista, jotta joku ankea joulukortti ois vähän vetävämmän näköinen.

Mihinkään yhteisöllisyyskivakivaan mulla on silti ehkä vielä jokunen kartonkiarkki leikeltävänä. Ja no, tuota, muutenkin, mutta kai tällaisella aloittelevalla tumpelolla on lupa tuntea ylpeyttä jonkinkaan syltyn aikaansaamisesta?

Koska nyt on joulu ja tontutkin kulkee aasinsiltoja, käykääs toteamassa jälki, kun oikea taiteilija maalaa kamerallaan. Osallistukaa myös Mikon jouluyllätykseen!

2 kommenttia:

  1. Voi pirhana! Oon just myyny kaikki skräppäysjutut kirppiksellä. Tai joku kerta möin kun olin. Voin kuvitella kuinka hyvä sinä oot täs lajis. Itte voisin sanoa, että en ihan osaa tätä osastoa. Miten ne mun asettelemat tavarat voivatkaan olla niin saatanallises asemis toisiinsa nähären?

    VastaaPoista
  2. Hitto! Tässä se taas todetaan, mistään ei pitäs koskaan luopua ;)

    Se on muuten yksi tutkimattomimmista mysteereistä maailmassa. Se, että jos mulla on kaks purkkia ja tollakin on, ja ne laitetaan tismalleen vierekkäin, niin sen toisen purkit näyttää ihan salettiin paremmilta kuin ne omat. En käsitä.

    Mutta kiitos, otan kauniit kehusanasi talteen ja ehkä liimaan ne johonkin uuteen kontekstiin. (Oon siinä muuten aivan erityisen hyvä.)

    VastaaPoista